91% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka krāsu izvēle darba un mācību telpās spēj ietekmēt tajās strādājošo cilvēku darbaspējas, t.sk. lielākā daļa jeb 68% ir pārliecināti, ka krāsu izvēle telpā spēj gan veicināt, gan kavēt telpās strādājošo cilvēku koncentrēšanas un informācijas uztveres spējas, liecina kompānijas Tarkett sadarbībā ar Snapshot veiktais pētījums. Krāsu ietekmei uz cilvēka darba spējām pilnībā netic vien 3% aptaujāto.
Šāds mūsu valsts iedzīvotāju priekšstats lielā mērā sakrīt ar plašā starptautiska Krāsu pētījuma (Tarkett Color Study) secinājumiem. Trīs gadu laikā Tarkett eksperti sadarbībā ar izglītības nozares profesionāļiem, dizaineriem un krāsu speciālistiem veica pētījumu, noskaidrojot krāsu un materiālu ietekmi uz bērnu, skolnieku un studentu attīstību un mācību procesu. Apkopojot rezultātus, eksperti nonāca pie secinājuma, ka krāsu ietekme galvenokārt ir atkarīga no cilvēka vecuma, telpas funkcionalitātes un cilvēka domāšanas / intelekta tipa. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, eksperti sagatavoja ieteicamo krāsu paletes, lai veicinātu telpas iemītnieku komfortu un potenciāla īstenošanu.
No dzimšanas līdz vienam gadam, kad bērni daudz laika pavada uz grīdas, spēlējoties un pētot apkārtvidi, grīdas krāsa un faktūra veicina agrīnas attīstības iespējas, līdzīgi kā to dara rotaļlietas. Akcents ir uz primārām krāsām (zila, dzeltena, sarkana) un iztiktiem kontrastiem, ko mazuļa redze spēj labi uztvert.
No viena līdz trīs gadiem krāsai ir norādes funkcijas, telpās tā spēlē stimulu lomu. Bērni šajā vecumā vērsti uz izpēti un krāsas piesaista viņu uzmanību, aktivizē vai otrādi novirza viņu interesi. Šajā posmā svarīga ir arī materiālu tekstūra – piemēram, koks vai smilšu graudi veicina polisensoru attīstību.
Vecumposmā no trīs līdz sešiem gadiem sāk vairāk paradīties atšķirības starp meitenēm un zēniem, attīstās bērnu fantāzija, tas lielā mērā ietekmē arī krāsas, kuram tiek dota priekšroka. Krāsa kļūst arī par komunikācijas instrumentu, kas palīdz pieaugušiem organizēt telpu, pārdomāti veidojot atsevišķas zonas (spēlēm/aktivitātēm ar piesātinātiem, spilgtiem akcentiem interjerā; atpūtai/gulēšanai ar mierīgiem, pieklusinātiem toņiem).
Bērnu un skolnieku (6 - 12 gadi) dzīvē krāsai ir lielā ietekme uz mācību un informācijas apguves procesu. Bērniem svarīgi, kad apkārt ir piesātināti, interesanti krāsu risinājumi, kas stimulē arī viņu radošumu. Tajā pašā laikā arvien svarīga ir telpas zonēšana, mācību un atpūtas zonu nodalīšana. Tas veicina koncentrēšanos uz mācībām stundu laikā un atslābšanu, veiksmīgu komunikāciju pārtraukumu laikā.
Pusaudži vecumā no 12 līdz 18 gadiem atrodas sevis meklējumos un tieksme izpausties, parādīt savu personību ietekmē arī krāsu izvēli. Šajā vecumā parādās kā ļoti spilgti toņi, neiedomājami kontrasti, tā arī melnas krāsas dominēšana. Stilīgi kontrasti, spilgti akcenti interjerā aktivizē jauniešus un motivē uz rīcību, bet kontrasts ar neitrāliem gaišiem toņiem fokusē uzmanību uz mācībām.
Savukārt studentu (18+ gadi) izpēte parādīja, ka motivējošs mācību vai darba telpas interjera noformējums ir atkarīgs no cilvēka domāšanas jeb intelekta tipa un attiecīgi arī izglītības jomas. Tāpēc šajā gadījumā Tarkett eksperti izdalīja trīs studiju jomas, kas atbilst cilvēka personības tipam:
- inženierzinātnes un citas precīzas zinātniskās nozares. Šo nozaru studenti priekšroku dot tīriem materiāliem, minimālismam arhitektūrā un dizainā, dabīgām nokrāsām un minimāliem kontrastiem;
- humanitārās un sociālās zinātnes. Šāda tipa cilvēki labi jutās telpās ar piesātinātam krāsām interjera noformējumā, kas labi saskan savā starpā un veido harmonisku vidi, bet bez izteiktiem kontrastiem;
- vizuālā māksla un arhitektūra. Šeit izteiktas būs negaidītas krāsu kombinācijas, spilgti kontrasti, stilu un tendenču sajaukums.
Par Tarkett:
Tarkett ir pasaules mēroga līderis inovatīvu grīdas segumu un sporta virsmu risinājumu tirgū. Piedāvājot plašu produktu klāstu, t.sk. vinila, linoleja, paklāju, koka, lamināta u.c. grīdas segumus, 12,5 tūkst. Tarkett darbinieku apkalpo klientus vairāk nekā 100 valstīs visā pasaulē, piedāvājot Tarkett, Desso, Johnsonite, Tandus, Centiva, FieldTurf, Beynon zīmolu produktus. Katru dienu tiek pārdots 1,3 milj. kvadrātmetru grīdas segumu slimnīcām, skolām, mājām, viesnīcām, veikaliem un iekštelpu sporta laukumiem. Rūpējoties par apkārtējo vidi un sociālo atbildību, Tarkett īsteno vērienīgu ilgtspējīgas attīstības stratēģiju saskaņā ar Cradle to Cradle® un cikliskas ekonomikas principiem ar mērķi veicināt cilvēku veselību un labklājību.
Apskatīt uzņēmuma prezentāciju | TARKETT