Salīdzinoši bieži cilvēki sūdzas par čuguna materiālu, ievērojot, ka tas sāk rūsēt, un izbrīns te ir nevietā. Tik pat labi, mēs varētu pārmest saldējuma pārdevējam, ka tikko nopirktais saldējums ir sācis kust. Ja šis process šķiet traucējošs, pirms risinājumu izvēles būtu svarīgi, tam vai citam projektam, pārliecināties par materiālu īstermiņa un ilgtermiņa īpašībām.
Čuguns ir viens no galvenajiem izmantojamajiem materiāliem, ko izmanto lietus ūdens novadīšanas sistēmās, un ne tikai. Kanālu un gūliju restes, aku vāki, skatakas utt., visi šie izstrādājumi ir veidoti no čuguns, un tam ir virkne iemeslu. Čuguns jeb ķets, kā atsevišķi senvalodas zinātāji to sauc, ir salīdzinoši neelastīgs materiāls, tomēr ļoti izturīgs, turklāt arī izmaksu ziņā, tas ir viens no pieejamākajiem materiāliem, it īpaši, ja runa ir par lielām slodzēm, kā ceļa braucamā daļa, rūpniecīskās zonas, kā arī lidostas.
Jāsaka godīgi, ka ražotāji, runājot par čugunu, nedaudz krāpjas. Čuguns nereti tiek pārklāts ar krāsojumu, kas atsevišķos gadījumos var saturēt pat vidi piesārņojošās vielas. Tas tiek darīts, lai materiālam piešķirtu, tā saucamo, “tirgus izskatu”, un bieži vien, ekspluatācijas laikā, apkārtējās vides vai mehāniskās iedarbības rezultātā, šis krāsojums agrāk vai vēlāk nonāk nost, atklājot materiāla patieso nokrāsu.
Patiesībā, čuguns ar savu rūsgano nokrāsu, līdzīgi kā varš ar savu sākotnējo spožumu, un tam sekojošo zaļgano sūbējumu, ir vienmēr bijis viens no apliecinājumiem par ilgmūžīgu kalpošanu. Tāpēc arī mūsdienās, lai piešķirtu zināmu senatnes pieskaņu lietām, arhitekti salīdzinoši bieži labprāt izmanto materiāla dabīgo nokrāsu un, atsevišķos gadījumos, pat īpaši paātrina šos krāsas maiņas procesu.
Neapšaubāmi, ir cilvēki, kam šī nokrāsa radīja un radīs iespaidu par kaut ko vecu, nolietotu. Viņiem nevar pārmest par to, jo ikviens, kas saskāries ar 80-90 gadu automašīnām, atceras, kā šis rūsganums bija viens no indikātoriem, ka ir pienācis laiks mainīt lietas, tomēr čuguns nav tas gadījums. Ja joprojām neesat guvuši pārliecību par čuguna rūsganumu, tad šis vienkārši nav materiāls, kas paredzēts Jums.
Ja runa ir par citiem materiāliem, tad te ir virkne izvēles:
Cinkotais tērauds - ekonomiski pieejams materiāls, kas ir pārklāts ar plānu, aizsargājošu, nerūsējošu kārtiņu, kura bieži tiek bojāta ar pirmo mehānisko pieskārienu, kas radīs bojājumu kārtiņā un potenciālu apdraudējumu visam izstrādājumam kopā.
Ja tomēr vēlaties izmantot ko spožāku, bet ilgmūžīgāku, iespējams, izvēlei vajadzētu būt par labu nerūsējošā tērauda risinājumiem. Šī materiāla sastāvā ir hroms, kas, mijiedarbībā ar apkārtējā vidē esošo skābekli, veido aizsargkārtu, kas pat bojājumu gadījumā spēj atjaunoties. Šis risinājums viennozīmīgi būs gan ilgmūžīgs, gan noturīgs, tomēr izmaksu ziņā, šis būs viens no prasīgākajiem materiāliem.
Vai ir vēl cita alternatīva? Un atbilde uz šo jautājumu ir “Jā!”. Mūsdienu tehnoloģijas spēj piedāvāt augstas kvalitātes kompozīta materiālus, kas nezaudē savas krāsu īpašības pat ultravioleto viļņu ietekmē. Viens no šādiem materiāliem ir polipropilēns, un mūsdienās tas tiek izmantots, lai nodrošinātu ievērojamu slodzes noturību. Pie šī materiāla pozitīviem aspektiem var pieminēt, ka tas nekad, ne pie kādiem apstākļiem nerūsēs, tas vienmēr saglabās savu krāsu. Arī ilgmūžības ziņā tas var konkurēt pat ar čugunu.
Lai kādu materiālu izvēlētos savos risinājumos, pievērsiet uzmanību materiālu īpašībām. Pat tehniski līdzīgos projektos materiāla izvēle var krist par labu dažādiem materiālam. Čuguns ir viens no izplatītākajiem materiāliem, ja runa ir par pilsētas transporta infrastruktūras izveidi, tomēr tas nebūt nav vienīgais materiāls, kas spēj piešķirt arhitektonisku pieskārienu pilsētvidei.
Apskatīt uzņēmuma prezentāciju | ACO NORDIC