Foto: Publicitātes
27. jūnijā Jelgavā norisinājās centrālā laiduma slodzes tests PrīmX tērauda šķiedru pastiprinātajam pašspriegojošajam betonam. Testēšana turpināsies vasaras gaitā, veicot punktveida slodzes testus betona plātņu centros, malās un stūros, kā arī tiks pārbaudīts tradicionālais tērauda īsšķiedru betons. Pilns testa rezultātu apkopojums būs pieejams rudenī.
Pilna mēroga industriālo betona konstrukciju testēšana ir būtiska, lai nodrošinātu to viengabalainību, drošību, izturību, ilgtspējību un nākotnes pielāgojamību. Pasākumā piedalījās “Primekss” pārstāvji un betona nozares eksperti, klienti un sadarbības partneri no Latvijas, Izraēlas, Zviedrijas, Apvienotās Karalistes, ASV un Lietuvas.
“Mūsu sapnis ir panākt, ka PrīmX ir pasaulē plašāk izmantotā betona tehnoloģija, nodrošinot drošākas un videi draudzīgākas būvniecības metodes. Betons ir lielākais rūpnieciskais piesārņotājs CO2 emisiju ziņā, veidojot 8% no globālajām emisijām. Ja mēs varētu izmantot mūsu betona tehnoloģiju visur, mēs varētu uzreiz samazināt kopējo CO2 izmešu daudzumu par 4%. Tas ir vairāk nekā kopā saražo visas pasaules aviokompānijas,” sacīja Jānis Ošlejs, “Primekss” dibinātājs un direktors.
Pasākumā piedalījās satiksmes ministrs Kaspars Briškens, izceļot savstarpējo sadarbību starp transporta un būvniecības nozarēm: “Transporta un būvniecības nozare vairs nav tikai tas, ko mēs būvējam šeit Latvijā, bet tās ir arī tehnoloģijas un risinājumi, ko mēs eksportējam pasaulē, kā to dara “Primekss”. Satiksmes jomā es kā ministrs vēlos mācīties arī no būvniecības nozares, lai redzētu, ko mēs varam pārņemt rūpniecības politikas un eksporta jomā. Arī “Rail Baltic” projektā būs nepieciešams izbūvēt ļoti daudz dažādu betona konstrukciju, tāpēc ir svarīgi saprast, kur šī nozare virzās, kādi ir mūsdienu betona risinājumi, tehnoloģijas, piedevas, kā arī piegādes ķēdes.”
“Testēšana ir būtiska katras jaunās tehnoloģijas ieviešanas sastāvdaļa, jo dati ir pamats lēmumu pieņemšanai un apliecina tehnoloģijas dzīvotspēju un vērtīgumu. Sadarbībā ar zinātniskajām institūcijām no dažādām valstīm “Primekss” ļoti aktīvi darbojas pie datu vākšanas, analīzes, tehnoloģijas pilnveides, lai nodrošinātu uzņēmuma mērķu sasniegšanu, kas pamatā ir tendēti uz klimata pārmaiņu un būvniecības ietekmes uz klimatu samazināšanu, nekompromitējot drošību, kā arī esot efektīviem un gudriem. Šī gada un pērnā gada testi liecina, ka pašspriegojošā konstrukcija uzrāda atšķirīgu uzvedību no gaidītā. Tādēļ mēs turpināsim veikt testēšanu, apkopot un analizēt datus, lai precīzi izprastu notiekošos fizikālos procesus pārbaudāmajās konstrukcijās,” uzsver Mārtiņš Suta, PrīmX Projektēšanas nodaļas vadītājs un šī projekta vadītājs.
Pasākuma noslēgumā norisinājās paneļdiskusija, kurā piedalījās pieredzējuši nozares speciālisti: Līga Gaile (Profesore, RTU Būvniecības un mašīnzinību fakultātes dekāne), Gregors Fišers (asociētais profesors, Civilās un mašīnbūves katedra, Digitālās celtniecības tehnoloģijas, Dānijas Tehniskā universitāte), Kevins Makdonalds (docents, asociētais profesors Viskonsīnas politehniskajā universitātē, Amerikas betona institūta biedrs, inženierzinātņu doktors), Deivids Adrians Martins (Būvinženieris, “Primekss”, Lielbritānija). Diskusiju moderēja Rolands Cepurītis, zinātņu doktors, asociētais profesors Norvēģijas tehnoloģiju universitātē, Latvijas Betona savienības valdes priekšsēdētājs, patentu autors, “Primekss” tehnoloģiju direktors.
Paneļdiskusijas dalībnieki uzsvēra, ka pilna mēroga slodzes testi un inovācijas ir būtiskas, lai veicinātu eksporta konkurētspēju un ilgtspējību, un ka šāda mēroga testēšana ir būtiska, lai saprastu struktūru izturību, samazinātu materiālu pārmērīgu izmantošanu un uzlabotu efektivitāti.
“Mums ir ļoti būtiski sadarboties ar uzņēmumiem, kas novērtē zinātnes lomu savu produktu attīstībā. Šī projekta īstenošanā netiek taupīta nauda modernākajām pētījuma tehnoloģijām. Ar tām mēs varam padziļināti izprast procesus, kas faktiski notiek lielu plātņu ražošanas procesā un slogošanas brīdī. Pirmie rezultāti jau ir, bet projekts ar to nebeidzas. Paredzēti arī ilgtermiņa slogojuma testi, lai rastu skaidrojumu interesantam fenomenam, kas tika novērots iepriekšējā testā 2023. gada rudenī. Proti, pērn slodzes un diennakts temperatūru izmaiņu ietekmē būtiski pieauga plaisu platumi un izlieces,” sadarbību ar “Primekss” komentē Ulvis Skadiņš, asociētais profesors Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē.
PrīmX betons ir izgatavots ar ķīmisku spiedes pašspriegumu, kas nodrošina stiprāku materiālu, stingāku šķērsgriezumu un uzlabotu higrālā rukuma kontroli. Lielas augstākās kvalitātes tērauda šķiedru armatūras devas tiek izmantotas, lai ierobežotu patentēto piedevu ķīmisko izplešanos. Tērauda šķiedras nodrošina lieces un bīdes stiegrojumu, un konstrukcijas var tikt veidotas pilnīgi bez tradicionālajiem armatūras stieņiem. Rezultātā tiek iegūts ļoti izturīgs un stabils materiāls, kas piedāvā daudzas priekšrocības betona grīdu un citu konstrukciju būvniecībā. Tas ietver lielāku nestspēju, mazāku konstrukcijas šķērsgriezumu, bezšuvju konstrukcijas, kā arī ūdens un gāzes necaurlaidību.
Projekts tiek realizēts ar “Primekss” un Viedo Materiālu un Tehnoloģiju Kompetences Centra atbalstu Ekonomiskās Atveseļošanas Finansējuma ietvaros. Pētnieciskā darbība notiek kopā ar Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti, Rīgas Tehnisko universitāti, Luleo Tehnoloģiju universitāti un Dānijas Tehnisko universitāti.