Topošajam Salaspils Intermodālajam loģistikas centram (SILC), kuram Rail Baltica projektā ir stratēģiski un ekonomiski svarīga nozīme, izsniegtas visas būvatļaujas un Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā saskaņots būvprojekts minimālajā sastāvā.
„Lai Rail Baltica projekta infrastruktūra izpildītu TEN-T pamattīkla funkcionālās prasības, papildus starptautiskajai un reģionālajai pasažieru satiksmei plānota moderna kravu apstrādes infrastruktūra, nodrošinot ērtu kravu pārkraušanu starp dažādiem transporta veidiem. Tādējādi Rail Baltica ekonomiskais koridors veidotu tūlītējus ieņēmumus un sniegtu ieguldījumu tautsaimniecībā. Tāpat svarīgs aspekts, ka pašreizējie ģeopolitiskie apstākļi liek nodrošināt Latvijas un Baltijas savienojamību ar Rietumeiropu, drošu un ātru kravu plūsmu ziemeļu-dienvidu virzienā,” skaidro Rail Baltica ieviesēja Latvijā – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.
SILC paredzēts kā būtisks kravu apstrādes punkts, kas nodrošinās gan dzelzceļa, gan autotransporta kravu apstrādi. Tas atradīsies netālu no Salaspils un būs galvenais Eiropas platuma sliežu dzelzceļa kravu apstrādes centrs Latvijā.
SILC vieta izvēlēta Salaspils novadā, jo tā nodrošina ērtu savienojumu ar esošo 1520mm un jauno 1435mm platuma dzelzceļa sistēmu, kā arī atrodas valsts nozīmes autoceļu A6, A4 un P5 krustpunktā. SILC atradīsies 15 minūšu attālumā no Šķirotavas stacijas – vadošā 1520mm sliežu platuma dzelzceļa kravu apstrādes centra Latvijā un nepilnas stundas brauciena attālumā no Rīgas brīvostas – lielākās konteineru ostas Baltijas valstīs. Tāpat tā priekšrocības ir netālu esošais dzelzceļa pieturas punkts “Saulkalne”, apvidū jau šobrīd attīstīta rūpniecība un loģistika, tuvumā esošās zemā, vidējā un augstsprieguma elektrības pārvades līnijas, gāzes infrastruktūra, kā arī SILC apkārtnē pieejamās teritorijas Salaspils un Ogres novados turpmākai rūpniecības un loģistikas uzņēmumu attīstībai.
SILC teritorijā paredzēta konteinerizēto kravu apstrāde, to īstermiņa uzglabāšana, pārkraušana (gan starp 1435mm un 1520mm platuma sliežu sastāviem, gan no dzelzceļa uz autotransportu), kā arī kravas auto puspiekabju (angļu val. – “piggy-back”) apstrāde un turpmāki pārvadājumi specializētajos vilcienu vagonos. SILC tiek projektēta tāda nepieciešamā infrastruktūra kā dzelzceļš, arī pievedceļi un vagonu apstrādes parks, konteineru apstrādes un uzglabāšanas zonas, puspiekabju pārvadājumu nodrošināšanai nepieciešamās apstrādes zonas, pagaidu stāvvietas kravas autotransportam, administratīvās un funkcionālās ēkas darbiniekiem un klientiem, piekļuves kontroles ēkas pie ceļu savienojumiem, speciālo kravu apstrādes zona, ūdens attīrīšanas iekārtas, kā arī cita nepieciešamā infrastruktūra pilnvērtīgai termināļa darbībai. Uzņēmējdarbības attīstīšanai un darba vietu radīšanai SILC teritorijā un tās tuvumā komersantiem būs arī iespēja attīstīt savas ražotnes un noliktavas.
Atbilstoši šī brīža risinājumiem, SILC teritorija ar Rail Baltica pamatlīniju robežosies 7 km garumā un varētu aizņemt aptuveni 200 ha lielu platību. Šobrīd tiek veikta SILC risinājumu optimizācija un detalizētāka projektēšana, kuru plānots pabeigt 2024. gada nogalē. Tuvākajā laikā tiks pabeigta arī šī nozīmīgā objekta ārējo robežu nospraušana un, pamatojoties uz to, uzsākta nekustamo īpašumu atsavināšana un kravu termināļa būvniecībai nepieciešamo īpašumu tirgus vērtības un kompensējamo zaudējumu noteikšana.
Būvprojektēšanu Eiropas Dzelzceļa līnijas uzdevumā veic Latvijas un Itālijas uzņēmumu apvienība – SIA BRD projekts un Itālijā dibināts inženieru uzņēmums Sintagma Srl, noslēgtais līgums ar projektētāju paredz arī autoruzraudzību līdz termināļa nodošanai ekspluatācijā.
Vairāk par Rail Baltica Salaspils Intermodālo loģistikas centru var uzzināt šeit.
Par SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas:
Eiropas Dzelzceļa līnijas ir projekta Rail Baltica nacionālais ieviesējs Latvijā. Eiropas Dzelzceļa līnijas veic projekta Rail Baltica realizēšanu Latvijā atbilstoši noslēgtajiem finansēšanas līgumiem starp CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency), kas ir Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra un RB Rail AS, kas ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kuru Baltijas valstis pilnvaro parakstīt finansēšanas līgumus un kas atbild par Rail Baltica projekta horizontālo, tas ir kopīgo, aktivitāšu īstenošanu.
Šī projekta finansējumu 81-85 % robežās nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi. ES atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir Satiksmes ministrija.