Piesaistot finansējumu no Eiropas Atveseļošanas fonda, Eiropas Dzelzceļa līnijas sadarbībā ar Satiksmes ministriju ir noslēgušas līguma vienošanos ar būvnieku pilnsabiedrību Bererix par Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas ēkas izbūves darbiem. Būvnieks ir atsācis būvdarbus šī gada aprīlī un būtiskos darbus pabeigs 2026. gada 31. augustā.
Piesaistītais fonda finansējums kopā ar Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) un Latvijas valsts finansējumu ļaus pabeigt stacijas ēkas dienvidu daļas būvniecību, ēkai pieguļošās teritorijas sakārtošanu un pasažieru platformu labiekārtošanu tiktāl, lai ēka var kalpot drošai dzelzceļa pasažieru apkalpošanai jau 2027. gada vasarā. Atveseļošanas fonds segs darbus 104.5 miljonu eiro apmērā, kas ir apmēram 75 % no dienvidu puses pilna projekta īstenošanai nepieciešamās summas. Finansējums segs ēkas fasādes un jumta izgatavošanu, dzelzceļa platformu labiekārtošanu un pasažieru nojumju izbūvi, inženiertīklu un sistēmu izbūvi, tai skaitā, sešu liftu izbūvi nokļūšanai uz platformām un ēkas iekštelpu pirmā stāva apdari.
“Šī pieredze apliecina, ka būvnieki ir gatavi skatīties uz priekšu, koncentrēties uz risinājumiem un pielāgoties jaunajiem nosacījumiem. Tas ļauj turpināt darbus, nevis kavēties pagātnē, un virzīties uz konkrētu rezultātu sabiedrības labā,” uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.
“Eiropas Dzelzceļa līniju komanda sadarbībā ar Satiksmes ministriju ir pierādījusi, ka īsos un saspringtos termiņos spēj piesaistīt finansējumu, pamatot un noslēgt vienošanos, kas ir būtiska turpmākiem būvdarbiem šī posma izbūvē. Mūsu nākamais uzdevums ir turpināt darbus ar dzelzeļa sliežu infrastruktūras integrēšanu jaunajā stacijas sistēmā,” norāda Rail Baltica nacionālā ieviesēja Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.
Finansēšanas līguma vienošanās paredz, ka līdz 2026. gada 31. augustam būvniekam ir jāpabeidz visi būtiskie būvniecības darbi t.sk. ēkas fasāde, jumts, dzelzceļa platformu darbi un nozīmīgākie inženiertīklu un sistēmu darbi. Līdz 2026. gada 31. decembrim ir jāpabeidz ēkas pasažieru telpu pirmā stāva labiekārtošana un apdare. Nākamie darbi no CEF 9 līdzekļiem ir jāpabeidz līdz 2027. gada 31. martam – stacijas ēkai piesaistīto sešu 1520 mm (jeb esošā platuma) dzelzceļa sliežu ceļu drošības testi, pārbaudes, labiekārtošana un nodošana pagaidu ekspluatācijā.
“Būvniecībai paredzētie termiņi ir ļoti saspringti galvenokārt tāpēc, ka ēkas jumta un fasāžu sistēmas ražošana ir jāpasūta savlaicīgi un to nevar paātrināt dēļ unikālo konstrukciju dēļ. Tomēr, mobilizējot resursus, sākot darbus ar pārprojektēšanu un pasūtot nepieciešamās konstrukcijas nekavējoties, mēs paredzam, ka varam plānotos darbus paveikt noteiktajos termiņos. Ieguvēji būs visi – Rīgas viesi, iedzīvotāji, dzelzceļa pakalpojumu sniedzēji stacijā. Izbūvētā stacijas ēkas daļa un sliežu ceļi ar platformām būs funkcionāli, mūsdienīgi, droši izmantojami un pieejami sabiedrībai,” norāda Guntis Āboltiņš-Āboliņš, būvnieku pilnsabiedrības Bererix vadītājs.
Jaunās stacijas spilgtākās iezīmes būs pieejamība, ērtības un funkcionalitāte. Uzlabojot infrastruktūru, pasažieru rīcībā būs ērtas nojumes un platformas, kas padarīs dzelzceļa pakalpojumus pieejamākus un komfortablākus to lietotājiem. Izbūvētā stacijas daļa būs pieejama dažādām sabiedrības grupām, t.sk. cilvēkiem ar ierobežotām kustību spējām. Pabeidzot staciju, būs sperts svarīgs solis Rīgas un visas Latvijas attīstībā, veidojot mūsdienīgu un multimodālu transporta infrastruktūru.