Foto: Publicitātes
Pie RIX Rīgas lidostas turpinot Rail Baltica stacijas un saistītās infrastruktūras izbūvi, norisinās estakāžu būvdarbi abos virzienos no topošās pasažieru termināla ēkas. Lai nodrošinātu ērtu cilvēku plūsmu un satiksmi pie lidostas termināla, kā arī lidostas darbības nepārtrauktību, Rail Baltica dzelzceļa līnija būs izvietota uz estakādes.
Pretī lidostas terminālim noslēdzies būtisks posms Rail Baltica dzelzceļa stacijas ēkas konstrukciju izveidē – būvnieks B.S.L. Infra ir pabeidzis dzelzsbetona konstrukciju izbūves darbus. Stacija slejas izslejas trīs stāvu augstumā, un nākotnē ar lidostu tā būs savienota ar gājēju tiltu, savukārt Rīgas un Mārupes virzienā dzelzceļš būs izvietots uz estakādes. Mārupes virzienā estakādes kopējais garums būs nepilni 800 metri, savukārt Rīgas virzienā — vairāk nekā viena kilometra garumā.
“Kopumā būvdarbi un būvdarbu līgums ir sadalīts vairākās kārtās, un tiek realizēts saskaņā ar pieejamo finansējumu. Aktīvā būvdarbu zona pie lidostas šobrīd no stacijas pārceļas uz estakāžu izbūvi. Tas ir otrais, apjoma ziņā lielākais posms Rail Baltica infrastruktūras izbūvē, kas kopumā aptver vairāk nekā 4,5 kilometrus ātrgaitas dzelzceļa līnijas,” skaidro Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.
Šobrīd notiek estakādes pirmās daļas būvniecība. Mārupes virzienā B.S.L. Infra ir izbūvējis 96 darba pāļus un sākusies bijušās biroja ēkas nojaukšana Piestātnes ielā 6. RIX Rīgas lidostas slēgtajā teritorijā pakāpeniski noris gan esošo inženierkomunikāciju tīklu, gan lidostas degvielas uzpildes stacijas un katlu mājas pārbūve, lai atbrīvotu vietu topošajai dzelzceļa estakādei. Mārupes virzienā pie Dzirnieku ielas jau veiksmīgi norit dzelzceļa sliežu estakādes režģogu, uz kuriem vēlāk tika būvēti estakādes balsti, betonēšana.
Savukārt Rīgas virzienā, lidostai pakāpeniski atbrīvojot vietu stāvvietā, uzsākti inženiertīklu pārbūves darbi un dzelzceļa sliežu estakādes pāļu izbūve. Ilgtermiņa stāvvietā P3 patlaban notiek testa pāļu darbi, pārliecinoties par izvēlēto tehnoloģiju, nestspēju un nepieciešamo dziļumu, lai sasniegtu nesošo dolomīta slāni.
Lai samazinātu trokšņu un vibrāciju līmeni tuvākajā apkārtnē, tiek izmantota nevis pāļu dzīšanas, bet gan urbšanas un betonēšanas tehnika, kuru nozarē pazīst kā Kelly-Casing tehnoloģiju.
Rail Baltica dzelzceļa stacija, betonēšanas darbiem noslēdzoties, ir pacēlusies 18 metru augstumā, kopējais augstums ar tērauda jumta konstrukciju būs ap 25 metriem. Dzelzceļa stacijas un strukturāli neatkarīgā estakādes posma izbūvē izmantots iespaidīgs betona apjoms – ap 23 000 m3. Estakāde ir īpaša ar to, ka tai piemīt augsta nestspēja lielā dinamiskā slodzē, vilcieniem bremzējot un ieskrienoties ar ātrumu, kas stacijas apkaimē var sasniegt pat 120 km/h.
Rail Baltica stacijas un saistītās infrastruktūras izbūvi pie RIX Rīgas lidostas veic starptautiska apvienība B.S.L. Infra, kuru veido Austrijas uzņēmums Swietelsky AG un Latvijas būvniecības uzņēmumi – SIA Binders un AS LNK Industries.
Šī Rail Baltica projekta gaitā jāuzbūvē 4,5 km ātrgaitas dzelzceļa līnija, kas ietver gan estakādi, gan uzbērumu, gan ātrgaitas dzelzceļa staciju vairākos līmeņos ar daudzfunkcionālu, pasažieru ērtībām atbilstošu infrastruktūru.