Starptautiskajai Saint-Gobain grupai piederošā Igaunijas būvmateriālu izejvielu rūpnīca Leca, kas ražo vieglo pildvielu un sāka darbu 2022. gada augustā, ir sasniegusi plānotos mēneša ražošanas apjomus un lūkojas uz jauniem projektiem, tai skaitā uz Rail Baltica būvniecību.
Pērn augustā Hēdemēstē (Igaunijā) atklātā Leca vieglo pildvielu (LWA – lightweight aggregate) rūpnīca sasniegusi plānotos apjomus, janvārī saražojot gandrīz 40 000 kubikmetru. Rūpnīcas gada mērķis ir saražot 400 000 kubikmetru materiālu.
Leca International izpilddirektors Haralds Čoleva (Harald Cholewa) stāsta, ka, sākot ražošanu 2022. gada augustā, visa komanda bija profesionāļi, bet praktiskās pieredzes LWA materiāla ražošanā vēl bija maz. “Necerētā ātrumā apguvām nepieciešamās iemaņas un darba metodes. Pirmais mēnesis ar stabilu ražošanu bija pagājušā gada decembris, un janvārī jau esam pārsnieguši Saint-Gobain plānotos apjomus. Augsta produktivitāte ir nodrošinājusi pamatu labam rezultātam,” stāsta H. Čoleva. Viņš arī norāda, ka 2023. gads būs pirmais pilnas darbības gads, pēc kura varēs spriest par rūpnīcas rezultātiem.
Šobrīd puse rūpnīcas produkcijas tiek izlietota Fibo jeb keramzītbetona bloku ražošanai Igaunijā, bet otra puse tiek eksportēta uz Zviedriju, arī uz Somiju un Lietuvu. Zviedrija veido lielāko eksporta daļu, un tur vieglo pildvielu izmanto infrastruktūras projektos – ceļu būvē, tiltos, tuneļos.
Igaunija un Baltijas valstis kopumā infrastruktūras būvniecības ziņā ir augoši tirgi, un būvmateriālu ražotāji gaida Rail Baltica būvniecības konkursus. Leca Hēdemēste rūpnīca ir gatava vietējiem liela mēroga iepirkumiem. H. Čoleva atzīmē, ka Igaunijas ražotāja galvenā priekšrocība ir izejmateriālu ražošanas vietas tuvums būvniecības vietai – tas ļauj samazināt transportēšanas izdevumus un laiku no ražošanas līdz izmantošanas vietai. Kā otro plusu viņš min ražošanas infrastruktūru un pieredzējušus, kvalificētus darbiniekus Hēdemēste rūpnīcā, bet kā trešo – izejvielu pieejamību. “Mēs esam enerģētiski jutīga nozare, bet Igaunijā ir laba enerģētiskā situācija, un šeit ir vairāk māla nekā mums nepieciešams, mēs esam ar to pilnībā nodrošināti,” uzsver rūpnīcas izpilddirektors.
Lēmums par rūpnīcas atjaunošanu Hēdemēste tika pieņemts vēl laikā, kad gala lēmumi par Rail Baltic izbūvi vēl nebija pieņemti.
“Par to jau tika runāts, bet tas bija mazsvarīgs faktors mūsu lēmumu pieņemšanas procesā. Protams, tagad Rail Baltica kļūst par ļoti lielu projektu visām Baltijas valstīm un paver mums iespējas piedāvāt savu produkciju. Mums ir zināmas priekšrocības, un tie daudzumi, ko mēs šodien sūtām uz Zviedriju, var palikt tepat. To uzņēmumu vajadzības, kas organizē Rail Baltic konkursus, ir ļoti lielas un sasniedz miljoniem kubikmetru. Mēs varam šīs vajadzības apmierināt, jo Leca ir arī citas rūpnīcas Igaunijā,” apstiprina Leca International izpilddirektors.