Jelgavas novada Vilces pagastā uz ceļa, ko intensīvi izmanto smagās automašīnas, eksperimentāli ieklāts asfaltbetona segums, kura sastāvā izmantots inovatīvs risinājums bitumena saistvielas modificēšanai ar gumijas granulām no nolietotām automašīnu riepām. Inovatīvo ceļa seguma recepti izstrādājuši Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki, un laboratoriskos testos tas uzrāda ievērojamu noturību pret noguruma plaisu un risu veidošanos.
"Bitumena, saukta arī par piķi vai līmi šķembu salīmēšanai asfaltbetonā, īpašības ietekmē ceļa seguma ekspluatācijas īpašības. Pievienojot bitumenam gumijas granulas, kas iegūtas no nolietotam automašīnu riepām, tiek risinātas vairākas problēmas. Pirmkārt, inovatīvais kompozītmateriāls ir elastīgs, tādēļ tam ir ievērojami augstāka noturība pret risu un plaisu veidošanos, nekā līdz šim izmantotajam. Otrkārt, atkārtoti izmantojot nolietotas automašīnu riepas, tiek samazināts to kaitējums videi un veicināta aprites ekonomikas un ilgtspējas principu ievērošana ceļu būves nozarē," norāda RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.
Kompozītmateriālu izstrādāja RTU Ceļu un tiltu katedras un RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes (MLĶF) Polimēru materiālu tehnoloģijas katedras zinātnieki starpdisciplinārā pētījumā, apvienojot savas kompetences un zināšanas. Recepte tapusi Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas (LRAA) realizētā pilotprojektā pēc Latvijas Vides aizsardzības fonda administrācijas (LVAFA) pasūtījuma.
Kompozītmateriālā 15 – 20% bitumena ir aizvietoti ar gumijas granulām. Šāda recepte uzrāda optimālas īpašības asfaltbetona seguma ekspluatācijas uzlabošanai.
Laboratoriskie pētījumi liecina, ka ar riepām modificētais bitumens ir ievērojami izturīgāks, tādēļ to var izmantot, būvējot ceļus ar vidēju un augstu noslodzi. Dažādi slodzes testi uzrāda, ka tā izturība pret noguruma plaisu veidošanos ir no 20 – 30% līdz pat vairākām reizēm augstāka, salīdzinot ar references materiālu, kam gumijas riepu granulas nebija pievienotas. Arī izturība pret risu veidošanos ir līdz pat divām reizēm lielāka, stāsta V. Haritonovs. Tas tieši saistīts ar gumijas īpašībām – tā ir elastīga, labi atgūst sākotnējo formu gan slodzes, gan temperatūras svārstību ietekmē.
Uz eksperimentālā ceļa posma inovatīvais materiāls uzklāts četru cm biezā kārtā. Ceļa ekspluatācijas laikā zinātnieki turpinās pētījumus, lai noskaidrotu tā dzīves ciklu, reciklēšanas iespējas utt. Zinātnieki arī analizēs enerģijas patēriņu materiāla ražošanai un aprēķinās potenciālos ekonomiskos ieguvumus.
Pilotprojekts "Nolietoto riepu gumijas granulu pievienošana bitumena modificēšanā un asfaltbetona ražošanā un eksperimentālā ceļa posma ieklāšana" tiek realizēts kopā ar VARAM un SIA "Ceļu būvniecības sabiedrība "IGATE»", kam ir infrastruktūra modificēta bitumena ražošanai. Kompozītmateriāla izstrādei gumijas granulas piegādāja SIA "Eco Baltia vide". Projektā piedalās arī VAS "Latvijas Valsts ceļi".