Pasūtītājs: SIA „Nordeka Oil“
Projekta autors vai autori: SIA „Ierosme“
Galvenais būvuzņēmējs: SIA „Largus būve“
Objekta būvuzraugs: Imants Bremze
Galvenie darbuzņēmēji un amatnieki:
• SIA „Ierosme“ - ģenerālais projektētājs;
• SIA „Largus būve“ - ģenerālais būvuzņēmējs;
• SIA „A.I.D.E.“ - elektrotehnisko, sakaru un signalizācijas iekārtu projektētājs;
• SIA „Dzelzceļa būve“ - dzelzceļu projektētājs;
• SIA „Gefess“ - metāla konstrukciju montāža;
• SIA „Latus Sardze” - elektroinstalācijas ierīkošana.
Objektu raksturojoši lielumi:
• Teritorijas platība 11850m2;
• Naftas produktu glabātuves ietilpība: 8484m3 jeb 7300t naftas produktu;
• Dzelzceļa vagoncisternu izliešanas estakāde ar nojumi 4 četrasu dīzeļdegvielas cisternu vienlaicīgai noliešanai. Maksimālā dzelzceļa estakādes izliešanas jauda: 200 m3/h;
• Autocisternu uzpildīšanas estakāde ar nojumi autocisternu uzpildīšanai (ar apakšējo vai ar augšējo iepildīšanu). Maksimālā autocisternu uzpildes jauda: 2500 l/min (150 m3/h).
Latvijā ražoto materiālu izmantošana:
Objektā pielietotas plaši izplatītās vietējās izejvielas kā betons, šķembas un keramzītbetona bloki. Latvijā izgatavoti ir arī terminālā izvietotie rezervuāri un siltinātās degvielas piedevu cisternas.
Ekoloģisko risinājumu izmantošana:
Projektēšanas laikā kā prioritāte tika izvirzīta augstāko ekoloģisko prasību izpilde, kas noveda pie tā, ka pielietoti risinājumi, kas ir vairākkārtīgi videi draudzīgāki un drošāki par normatīvos pieļaujamajiem līdzīgos objektos. Piemēram, ekspluatācijas laikā iespējamais gaisa piesārņojums ir robežās 2 līdz 5% no pieļaujamā atmosfēras piesārņojuma apjoma.
Energoefektīvu risinājumu izmantošana:
Kā netiešais energoefektivitātes risinājums var tikt minēti naftas produktu glabātuves piemērotība biodegvielas uzglabāšanai un izmantošanai dažādu attiecību maisījumu veidošanai ar fosilo degvielu, tādejādi veicinot atjaunojamo energoresursu lietošanu sabiedriskā transporta darbināšanai.
Drošības risinājumu izmantošana:
Jau projektēšanas laikā par prioritāti tika izvirzīti naftas produktu glabātuves drošības risinājumi, lai izslēgtu uguns bīstamības vai piesārņojuma draudus. Inovatīvi drošības pasākumi vides un ugunsdrošības nodrošināšanā tiek paredzēti vairākos līmeņos:
• ģenerālplāns izveidots kompakts pēc iespējas mazākā teritorijā, saglabājot nepieciešamos drošības attālumus (par paraugu izmantoti Vācijas normatīvi);
• iespējamās naftas produktu noplūdes zonu lokalizācija un aizsardzība ar īpaši rūpīgi izbūvētiem necaurlaidīgiem segumiem;
• visi objekta mezgli, kur iespējama kaut neliela degvielas noplūde ir aprīkota ar naftas produktu un piesārņoto notekūdeņu savākšanas sistēmu, kas bez cilvēku vai automātikas iesaistīšanās savāc un novada piesārņojumu caur ugunssprosta sistēmu uz attīrīšanas iekārtām tādejādi veicot termināla „pašattīrīšanos“;
• tehnoloģisko iekārtu un savienojumu pielietošana (piemēram, pontoni rezervuāros, slēgta apakšējā cisternu noliešana/uzpildīšana), kas izslēdz naftas produktu iztvaikošanu un novērš naftas produktu tvaiku nonākšanu atmosfērā;
• kontroles un drošības automātikas aparatūru pielietošana, kas fiksē jebkādas kļūdas gan uzpildes laikā, gan uzglabājot produktus rezervuāros;
• teritorijā izvietotas pazemes tvertne no dzelzsceļa estakādes noplūdušo naftas produktu savākšanai un drošai uzglabāšanai. Sistēma paredzēta, lai uzkrātu negadījumā izlijušo degvielas apjomu no vienas dzelzceļa cisternas (60m3);
• rezervuāru parks izvietots hermētiski izbūvētā baseinā, kas avārijas gadījumā uzņem produktus no rezervuāra un nepieļauj naftas nonākšanu gruntī;
• rezervuāriem izbūvēta rezervuāra grīdas hermētiskuma kontroles sistēma, kura uzrāda, ja caur rezervuāra dibenu sāk sūkties naftas produkti;
• cauruļvadi un to aprīkojums projektēti līdz 16 bar spiedienam, drošības vārsti un signalizācija nostrādā pie 4 bar spiediena;
• autocisternu uzpildīšanas estakāde zonās, kur iespējama automašīnas un estakādes metāla būvkonstrukciju kontakts, ir izbūvēta no alumīnija, lai nepieļautu dzirksteļu rašanos;
• ugunsdzēsība paredzēta gan ar pastāvīgi uzstādītām iekārtām, gan ar mobiliem līdzekļiem. Ugunsgrēka gadījumā dzēšanai viegli pieejamas gan putas, gan ūdens, lai operatīvi uzsāktu dzēšanas darbus.
Sabiedrības ieguvums:
Būtiskākais objekta devums sabiedrībai ir droša un ekonomiski izdevīga degvielas uzkrāšana, kas nodrošina sabiedriskā transporta cenu neatkarību no pēkšņiem degvielas izmaksu palielinājumiem, kas, savukārt, veicina sabiedriskā transporta pieejamību Latvijas reģionos.
Objekta būvniecības izmaksas (Eur): 4 250 000
Būvniecības ilgums (mēneši): 9
Pieņemšanas akta datums: 2014. gada 2. oktobris