Šovasar, no 1. jūlija apmeklētājiem atvērta ekspozīcija, kas stāsta par Āraišu ezerpili – unikālo Eiropas mēroga arheoloģijas pieminekli un vienīgo šāda veida 9. līdz 10. gadsimta nocietinātas apmetnes vietas rekonstrukciju Eiropā.
Ekspozīcijas dizaina autors - dizaina birojs H2E ir radījis vidi, kurā vizualizēts teiksmains stāsts par vietu, par senatni, par eksperimentālo arheoloģiju, eksperimentālās arheoloģijas un zemūdens arheoloģijas aizsācēju Latvijā Jāni Apalu, par ezerpils rekonstrukcijas gaitu un vērtīgākajiem guvumiem ezera dzelmē.
Jānis Apals reiz ir teicis: “Man mūžā ir bijis tikai viens sapnis - augšām celt Āraišu ezerpili” – ekspozīcija ir kā šī sapņa piepildījums.
Ekspozīcijas mērķauditorija ir vēstures interesenti, kā arī visi tie, kam piemīt eksperimentētāja un atklājēja gars. Ekspozīcijas dizaina pieeja ir eksperimentāla un daudzlīmeņu, iesaistot apmeklētājus pašiem atklāt unikālo saturu. Apmeklētājs tiek aicināts izzināt mītus, teikas par lidojošiem ezeriem un iejusties vēstures detaļu atklājēja lomā. Ekspozīcijas elementi ne tikai ļauj iepazīties ar spilgtākajiem apkārtnē gūtajiem atradumiem, bet vienlaikus irda zinātkāri un mudina pētīt dziļāk.
Ekspozīcijas tēls ir veidots kā mītisks stāstījums par eksperimentālo arheoloģiju, interpretējot arheologa darba detaļas – eksponāti ir izvietoti uz milimetru papīra, kuru darbā izmanto arheologi, iekļautas lupas, spoguļi, lai izlasītu spoguļrakstus, atvelkamas, atveramas, pagriežamas informatīvās plaknes. Rokas zīmējums, ar ko arheologs fiksē atradumus, ekspozīcijā tiek turpināts ar dizaina komandas pārzīmētiem priekšmetiem un multimediju animāciju tēliem. Māla gaismas ķermeņi interpretē izrakumos atrastos māla traukus. Ar to ekspozīcija kļūst kā intriga, kas aicina atšifrēt un atklāt, saglabājot mūsdienīgu vizuālo valodu.
Āraišu apkārtnē gūtie retie arheoloģiskie atradumi un kultūrvēsturiskā ainava vietai piešķir īpašu autentiskumu. Noskaņu papildina ūdens klātbūtne, kas vizuāli tiek iedzīvināts arī ekspozīcijas telpiskajā vidē, pastiprinot teiksmainuma sajūtu. Efekts panākts ar spoguļatspulgiem, zilām lentēm, skaņu, kas piedāvā iegrimt dzelmē un izzināt eksponātus.
Krāsu un grafikas risinājums veidots mūsdienīgs, balstoties noslēpumainā ezera un dūņu interpretācijā. Noslēpumainā noskaņa tiek turpināta arī ekspozīcijā integrētajos multimedijos. Piemēram, projekcijā par senajām ezerpilīm Latvijā un ezerpiliešu dzīvi izmantoti abstrakti izteiksmes līdzekļi – ūdens un gaismas spēles, kas vienotā tēlainā vēstījumā apvieno vēsturiskos faktus ar leģendām un teikām.
Sekojot arheologa Jāņa Apala neatlaidīgā darba vadmotīvam un centieniem rekonstruēt noslēpumaino ezerpili, Āraišu ezerpils zīmols radīts kā lēnām atmirdzošs sapnis, kas izcelts no nezināmā. Zīmola jaunradītajā grafikas zīmē ietvertas ezera ainavā gūtās sajūtas, kas apvienojumā ar cilvēka rokas pieskārienu no jauna paceļas kā noslēpuma atklājums, kā tikko nojaušams, bet paliekošs nospiedums. Tajā apvienots ūdens plūdums un laika ritējums, kas atklāj unikālās vietas daudzlāņainības raksturu. Ezerpils apkārtnē dominējošie siltie zemes toņi noteikuši arī krāsu izvēli - piesātināti sarkanbrūni, vara un silti pelēki, laika ietekmē izbalējuša koka toņi ir zīmola krāsu kods. Tieši koks, māls un zeme pārliecinoši pauž par vietas pirmatnēju patiesumu, kas nogludināta ar laika patinu atkājas kā vērtība un pārsteigums. Noslēpuma klātbūtni pastiprina silti pelēkā krāsa.
Gluži kā sena rūna vai plastisks nospiedums senā māla traukā, grafiskajā zīmē burtu formas ir vietām izdzisušas. Robustais un niansētais burtveidols ir vēstures mantojuma paudējs un vienlaicīgi mūsdienīgs skatījums uz to. Tas runā izteiksmīgi, vietām burtu zīmes nogludinot, vietām asi atzīmējot.
Ceram, ka šī ekspozīcija uzrunās, ieintriģēs, iedrošinās ikvienu apmeklētāju eksperimentiem, ļauties realizēt savus sapņus, izmantot metodes, kādas vēl nav izmantotas, izmēģināt pieejas, kas nav lietotas, būt neatlaidīgiem un pacietīgiem, lai sasniegtu savu mērķi.
Dizains: Dizaina birojs H2E
Pasūtītājs: Amatas novada dome
Ekspozīcijas platība: 182,2 m2
Gads: 2020
Foto: Dizaina biroja H2E publicitātes foto